Close
Logo

Sobre Nosaltres

Cubanfoodla - Aquest Popular Vi Qualificacions I Comentaris, La Idea De Receptes Úniques, Informació Sobre Les Combinacions De Cobertura De Notícies I Guies Útils.

Cultura

A Armènia, un renaixement del vi arrela contra tot pronòstic

Armènia és considerada un dels llocs de naixement de l'elaboració del vi, amb proves arqueològiques que es remunten a almenys 7.000 anys. Tràgicament, la cultura vitivinícola del país va ser delmada sota la Unió Soviètica, quan es va veure obligat a produir brandi en comptes de vi.



Això finalment va començar a canviar fa una dotzena d'anys. Actualment, més de 200 cellers operen al país i les seves ampolles es poden trobar en mercats i restaurants d'arreu dels Estats Units i Europa. Lidera aquest renaixement l'equip pare-filla de Vahe i Aimee Keushgerian, que produeixen els vins Keush i Zulal alhora que supervisen els projectes de producció i vinyes col·laboratius per a desenes d'altres marques.

També et pot agradar: Una guia d'Armènia, una de les regions vinícoles més antigues del món

No ha estat un camí fàcil, perquè alguns dels millors terres armenis i les seves varietats de raïm autòctones més cobejades es trobaven dins i a la frontera de Nagorno-Karabakh. Aquella república separatista d'ètnia armenia, resultat d'una guerra brutal entre Armènia i l'Azerbaidjan entre el 1991 i el 1994, es va convertir de nou en zona de conflicte el 2020, quan l'Azerbaidjan va intentar recuperar el control de la terra.



Això va provocar una temporada de collita dramàtica i perillosa per als Keushgerians aquella anyada, quan van haver de collir raïm a les terres frontereres mentre les batalles esclataven a prop. El setembre de 2023, l'Azerbaidjan va donar el cop definitiu a la república, prenent el territori, desallotjant 150.000 armenis i, a partir de l'1 de gener de 2024, esborrant Nagorno-Karabakh del mapa.

Conec bé aquest conflicte, després d'haver passat gairebé un mes a Nagorno-Karabakh l'any 2004. Hi vaig estar amb el fotògraf de guerra Jonathan Alpeyrie per informar de la situació geopolítica. També vam ensopegar amb la cultura vitivinícola de la regió que una dècada abans tornava a sorgir lentament de la guerra i vam passar uns dies visitant vinyes plenes de mines terrestres i cellers les parets dels quals estaven plenes de forats de bala. L'experiència va portar al meu primer reportatge important en una revista internacional i va iniciar la meva carrera com a periodista de vi. La gent local, ara refugiada, i els llocs de Nagrono-Karabakh sempre estaran a prop del meu cor.

També et pot agradar: 9 raïms per ajudar-vos a entendre el vi armeni

L'any 2021, animat per les lluites d'Armènia, però centrat a elevar la història del vi a la regió més gran, Vahe Keushgerian es va comprometre a fer vi amb raïm cultivat al veí Iran. Tot i que la història del vi es remunta a l'Iran (un antic celler armeni es troba a només quilòmetres de la frontera iraniana), el país continua mantenint la prohibició de les begudes alcohòliques promulgada durant la revolució islàmica de 1979.

Va tenir èxit el 2021, buscant raïm al camp i exportant-los de nou a Armènia, on ell i Aimee van elaborar el primer vi comercial amb raïm cultivat a l'Iran en més de 40 anys.

Aquesta saga és el cor del documental de SommTV Copa de la Salvació , que ara s'està reproduint en línia després de girar als teatres d'Amèrica del Nord. Per saber més sobre què va atraure Vahe Keushgerian a Armènia, per què Aimee va decidir unir-se a ell i com és el futur del vi en aquesta terra antiga, els vaig entrevistar a tots dos.

  Logotip d'Apple Podcast
  Logotip de Google Podcast


Transcripció de l'episodi

Les transcripcions es generen mitjançant una combinació de programari de reconeixement de veu i transcriptors humans, i poden contenir errors. Si us plau, comproveu l'àudio corresponent abans de citar.

Matt Kettmann 0:09

Hola i benvinguts al podcast Wine Enthusiast. Esteu servint la cultura de les begudes i la gent que la condueix. Sóc Matt Kettmann, un escriptor en general aquí a Wine Enthusiast. I avui us porto una conversa amb Vahe i Aimee Keushgerian, un equip pare-filla darrere de Keush, Zulal i altres projectes vinícoles a Armènia. Armènia està molt a prop del meu cor. Vaig passar-hi aproximadament un mes fa 20 anys, i va ser un viatge que realment va ajudar a iniciar la meva carrera d'escriptura de vins, Armènia és considerada un dels bressols de la cultura del vi. I avui està experimentant un seriós renaixement en l'elaboració del vi, amb Amy i Vahe liderant aquest càrrec. La seva història és la base del recentment estrenat documental Cup of Salvation de SommTV, i es van unir al podcast per explicar-nos una mica més sobre la història del vi i Armènia, l'apassionant energia al voltant de la comunitat vitivinícola del país actual i per què Vahe va decidir arriscar-se. la seva llibertat el 2021 en ser la primera persona a elaborar vi comercial del veí Iran en més de 40 anys.

Aquest és Matt Kettmann amb Wine Enthusiast. Estic aquí amb Vahe Keushgerian i la seva filla Aimee Keushgerian, enòlegs d'Armènia en realitat, de tots els llocs, i avui parlarem de la història de l'elaboració del vi a Armènia, que es remunta a mil·lennis. Parlarem una mica de com es va reunir aquest equip pare-filla i va decidir començar a fer vi junts a Armènia. Parlarem una mica d'alguns dels conflictes d'aquesta zona, especialment al voltant de Nagorno-Karabakh o també conegut com Artsakh, que implica una mica de la seva vinificació fa unes quantes anyades. I després també entrarem en la boja missió de Vahe de fer vi i l'Iran o aconseguir raïm de l'Iran i fer vi a Armènia. Tot això es recull a la nova pel·lícula de Somm TV anomenada Cup of Salvation, que ara podeu veure en línia. Així que si us entusiasma això, sens dubte, mireu aquesta pel·lícula. I també podeu comprar aquests vins, que em van enviar alguns i van ser fantàstics. Encara no he provat el vi de l'Iran, perquè sembla una mica massa especial. Però els altres d'Armènia eren fantàstics. Així que anem a submergir-nos aquí. Vahe, vas néixer a Síria, oi, vas créixer al Líban, i després a Itàlia, i després vas treballar a Califòrnia, i després vas fer vi i Itàlia i després et vas decidir fer una mica de vi a Armènia. Així que, explica'm una mica la teva història personal i com vas apostar per Armènia de tots els llocs on reclamar la teva reivindicació pel que fa al vi.

Gap Keushgerià 2:22

Veig. Sí, pràcticament la seqüència és correcta: Síria, i després vaig créixer al Líban fins als 19 anys, després Itàlia. després als Estats Units —Califòrnia— i després vaig tornar per fer una estada de 12 anys a Armènia, que és la primera vegada que realment vaig fer vi. Fins aleshores, jo era comerciant, venia vins italians als Estats Units a Califòrnia, a la costa est. I després arrendo unes vinyes, després arrendo el celler a la Toscana, i hi vaig fer vi. I després a Puglia hi vaig fer vi. Així que vaig tenir dos cellers anant al mateix temps. Armènia va ser sincerament un viatge casual l'any 97. Amic del meu cunyat amb un amic, anaven a Armènia, van dir que vols unir-te a nosaltres? Segur, clar, és clar. I em vaig unir a l'exèrcit a París, després vam anar a Armènia. Allà és on jo, parlant amb la gent, em van dir que allà va començar tot en viticultura. I sent el tipus romàntic, això era com, tot el que havia de sentir. I així que aquesta cosa va entrar al meu cervell a la meva ment, què puc fer-hi? I després, dos anys més tard, vaig venir i vaig plantar unes vinyes l'any 99, que aleshores no hi havia ningú que fes res a Armènia. Avança ràpidament, aquest projecte no va sortir: vam plantar vinyes al soci equivocat, i així successivament. Aleshores, una decisió emocional clàssica, i després, el 2009, vam fer un any sabàtic amb la família a Armènia, i vaig començar a fer un projecte, hi havia un gran projecte, però no hi havia vinificació. Així que vaig fer sis ampolles de vi, tothom estava ooh, era tan bo. Era tan bonic. I aquest projecte es va enlairar. I això va iniciar tot el renaixement de la indústria. Ja saps, era un projecte de 300 hectàrees. I després es va convertir en la marca líder a Armènia, de manera que va establir l'estàndard per a la nova vinificació. I després, el 2013, vaig voler fer vi escumós, i així successivament. I després em vaig implicar molt, no vaig tornar mai més als Estats Units. Em vaig quedar a Armènia. Així que porto 14 anys aquí.

Matt Kettmann 4:42

I tu ets armeni per herència. Vas créixer parlant armeni?

Gap Keushgerià 4:47

Sí, així que parlava armeni. L'anglès seria la meva segona llengua, però així vam començar a l'escola. L'àrab era la llengua del país. Així que vam aprendre àrab, vam escriure àrab Però mai vam practicar realment fins que vaig anar a l'exèrcit, i tots eren libanesos i tots parlaven àrab i jo era l'únic armeni a la caserna, diguem-ho així. En cas contrari, ja sabeu, vam mantenir el cap baix i tothom va fer el seu. Ja sabeu, vam ser convidats al país amfitrió com Síria, l'Iraq, el Líban després del genocidi, aquí és on es van estendre tots els armenis. Alguns als Estats Units, França, etc. Així que aquí és on: els meus dos pares eren armenis, escolars, boy scout.

Matt Kettmann 5:35

La història del vi armeni es remunta a 4.000, 6.000 anys?

Gap Keushgerià 5:41

L'últim, va ser de 6.100 anys, perquè estava datat amb carboni, aquesta cova d'Armènia. Però fa tres o quatre mesos, potser ara són gairebé sis mesos, hi va haver una investigació cooperativa entre investigadors locals armenis, europeus i xinesos, i la van datar amb 11.000 anys. No Armènia per se, sinó la nostra regió com a bressol i es va remuntar fa 11.000 anys. Hi havia dos centres, Ashawa era raïm de vi, que és vinifera, i després hi havia, crec que era Ashkan o en algun lloc, raïm de taula, així que menjant raïm. Així que aquests dos, un es va dirigir a l'est i un altre a l'oest. I després d'Occident, va anar a Europa, va viatjar, la vinya va viatjar per Europa, i després va canviar, és clar, ja ho sabeu, doncs.

Matt Kettmann 6:33

I llavors Armènia tenia, vull dir, només per als lectors que no han seguit aquesta part de la història mundial, Armènia era part de la Unió Soviètica. I en aquell moment, el tipus de tradicions vitivinícoles locals estaven una mica marcades o com descriuries aquest període?

Gap Keushgerià 6:48

Durant la Unió Soviètica? Ens vam unir a la Unió Soviètica als anys 20. Ja sabeu, érem independents, però amb prou feines ho vam aconseguir i després va venir el soviètic, l'Exèrcit Roig i gairebé tothom, Geòrgia, Azerbaidjan, Armènia, tots els altres països d'Europa de l'Est van formar part, no tots, però Unió Soviètica. Érem una de les repúbliques de la Unió Soviètica. I com que la Unió Soviètica o l'economia comunista era una economia planificada, així que havien de fer plans quinquennals, tenien plans quinquennals, així que tenien tanta gent i certs països on es podia fer vi, Geòrgia, Armènia, Azerbaidjan, etc. . Orapa, un d'ells que no vaig poder arribar era part de l'Azerbaidjan, però era un enclavament armeni. L'únic que havien de fer era subministrar vi a la Unió Soviètica. Així que Armènia es donava a partir del sòl i les varietats d'Armènia, van decidir durant Stalin, que són georgians, que Geòrgia faria vi i Armènia faria brandi o vins fortificats, còpies de Sherry, Madeira, etc. Port. Així que van copiar tots aquests vins a Armènia, i Armènia va subministrar a la Unió Soviètica brandi, molt, ja ho sabeu, la seva destil·lació funcionava. I llevat d’una regió amb les coves, perquè allà són tot turons, van continuar fent vins de taula, bàsicament, vins de taula, perquè no era productiu. Era pla, ja saps, no podien munyir la terra, per dir-ho així. Així que aquella zona es va quedar. I van continuar fent uns vins de taula, sinó, un parell de llocs més ho feien. Però fins ara, diguem que vam viure en l'edat fosca fins que diria fàcilment 19, 2000 a 2009. Així que potser uns 70 anys, 75 anys.

Matt Kettmann 8:53

Per tant, i realment només fa uns 20 anys, aquest tipus de renaixement modern de la cultura del vi armènia va començar a produir-se.

Gap Keushgerià 9:01

Bé, ja sabeu, els primers vins es van fer a partir de la Collada 2010, hi havia tres projectes simultàniament que van fer el vi a la Collada 2010 que es va estrenar a finals de 2011. Aquest va ser l'experiment que vaig fer va ser el 2009, els sis pares, però el 2000 vaig plantar vinyes el 1999. Però el gran projecte, unes 300 hectàrees es van plantar el 2006, 2007. I després aquell període.

Matt Kettmann 9:34

Així que és realment un jove, vull dir per ser la regió vinícola més antiga del món. És extremadament jove.

Gap Keushgerià 9:41

Al voltant de 12 anys. El renaixement del renaixement de l'elaboració del vi armènia és d'uns 12 anys. Vull dir, alguns indiquen quin mes, qui quan què, és molt bonic d'alguna manera que puguis tornar enrere i dir: 'Oh, recordo aquell restaurant, aquest restaurant', perquè era com, ja ho saps gratis per a tots. maneres, i no hi havia cultura, la cultura va seguir. I ja sabeu, quan recordo quan vaig fer les primeres 25.000 ampolles, i de vegades em desperto a la nit, com, què vendré aquest vi? Ja saps, vull dir, jo estava acostumat a vendre vins italians als EUA aquí i allà. Però ja saps, vaig anar a un distribuïdor dels Estats Units i li vaig dir: Ei, tinc vi armeni, em miraria com, si saps de quines parts de la Lluna venies, així que ho faré. Però, sincerament, crec que 25.000 ampolles van durar potser sis mesos. I durant els tres o quatre anys següents, vam tenir dèficit. Així que les botigues anaven als restaurants per comprar-lo des d'allà, perquè només l'havíem restringit a quatre restaurants. Així que va ser una mica bonic. I després van arribar unes quantes marques més i els últims tres o quatre anys ara s'han donat cada torn, dic que cada abraçada de si, aquests són noms armenis, estan fent vi, pica l'etiqueta. O anar a algun lloc i algú els fa vi. Així que ara està completament fora de control. Dret? Que és bo.

Matt Kettmann 11:09

Que és bo. És un bon problema tenir. Aimee, no estaves, no estaves al camí del vi abans d'unir-te al teu pare. Dret? Vull dir, no era una cosa que t'interessa. És segur dir-ho?

Aimee Keushgerian 11:19

No. Vull dir, vaig créixer al voltant del vi, vaig créixer a la Toscana amb Vahe, i mai vaig pensar que seguiria els passos del meu pare. Però m'estava graduant a la universitat i em va convidar a participar a la collita de Keush el 2016. Així que vaig pensar que seria molt divertit. I, per tant, quan hi vaig anar aquella tardor, vaig canviar el meu món perquè jo, A) em vaig introduir a la indústria del vi d'una manera molt diferent. És una indústria amb moltes facetes diferents. És una indústria agrícola, és una artesania, és una indústria artesanal, estàs produint un bon producte. I és un negoci internacional global. Així que jo, la indústria del vi, de sobte, es va fer molt diferent un cop la vaig mirar des d'aquesta perspectiva. I, a més, venir a Armènia com a armeni de la diàspora va ser molt atractiu. No haver tingut el teu propi país, històricament, en els darrers 100 anys, i després que la teva nació sigui independent, i tenir un lloc que anomenes pàtria és una decisió molt emotiva. I és un tema molt emotiu per tractar. Així que sí, així que combinant aquests dos i després venint a Armènia i veient que la indústria del vi acaba d'explotar, el 2016 va seguir el 2015, que no va ser gaire, hi va haver un parell de moments decisives el 2015. Per a la indústria. Un, per exemple, el primer, va ser el primer any que Riedel es va importar a Armènia el 2015. I això, per posar les coses en perspectiva, també va ser l'any en què es va fundar l'acadèmia del vi. Així doncs, van ser una mena de moments d'inflexió que van passar l'any anterior que es podien sentir 12 mesos després, i saber que hi ha efectes ondulants que succeeixen tan ràpidament, va ser molt emocionant formar-ne part. Així que el 2016 va ser la meva primera collita. I després vaig començar a treballar en el projecte Keush amb el meu pare fent methode traditionelle a Armènia, ja ho sabeu, i és el que fer vi escumós en general és molt especial, i després fer methode traditionelle a Armènia és encara més especial.

Matt Kettmann 11:40

Què va fer, perdó interrompre, però què pensaves que faries amb la teva vida?

Aimee Keushgerian 13:13

De fet, vaig pensar que anava a treballar per a una gran institució de desenvolupament multinacional i treballar en les economies rurals en desenvolupament. I després i Vahe va suggerir que, ja saps, moltes vinyes i molta indústria del vi a Armènia ho faran. De fet, tenim moltes vinyes que hi ha als pobles fronterers i ara el raïm i les vinyes contribueixen en gran mesura a fer créixer la nostra economia rural. Així que va dir, ja ho saps, encara pots fer-ho si t'apassiona això i fer el teu impacte a través de la indústria del vi.

Matt Kettmann 13:43
I també obtens una ampolla de vi fresca per compartir amb la gent.

Aimee Keushgerian 13:46

Sí, això ajuda, això és, això és un avantatge. Dret?

Matt Kettmann 13:46

I ara estàs, en realitat vas a l'escola, estàs fent un altre títol però en vi a Dijon, França, oi. Des d'on ens parles?

Aimee Keushgerian 13:51

Jo sóc. Així que estic fent el meu MBA en vins i licors a la Burgundy School of Business. És una experiència encantadora. Hi ha un parell de programes de MBA que se centren en el vi al món. Tens Napa, tens UC Davis, tens Kedge a Bordeus, Universitat d'Adelaida. Quan vaig triar els programes, vaig pensar en quina regió vinícola vull estar? I a quina regió té sentit estar per Armènia? Quan mirem com s'està desenvolupant Armènia com a regió vinícola, tenim certs raïms que destaquen i determinades característiques i terrers que defineixen la nostra regió vinícola, i per a mi, vaig assenyalar Borgonya com un lloc on volia anar a aprendre. i, i, i prenc els meus coneixements, així que torno a Armènia amb ell.

Matt Kettmann 14:38

Genial. Bé, parlem una mica d'aquells raïms. Potser podeu començar i Vahe també pot intervenir, però Armènia té un munt de varietats autòctones diferents que només sabeu, d'Armènia i crec que formen part del tipus de Renaixement, s'estan redescobrint, tornant a destacar i posar un bon èmfasi en ells per fer-los créixer bé i convertir-los en de realment interessants. Així que explica alguns d'aquests raïms i què estàs fent amb ells.

Aimee Keushgerian 15:03

Sí, bé, històricament tenim més de 500 Vitis vinifera es diu que són originàries d'aquesta regió. Així que us podeu imaginar que probablement n'hi ha molts més dels que podem pensar. Durant la Unió Soviètica, hi havia un viver d'uns 150 raïms autòctons. I ara en podeu trobar uns 40 o 50, tot i que això va creixent a mesura que estem desenvolupant i redescobrint raïms perduts i antics. En general, el que trobeu és l'Areni és el nostre raïm principal, que és la nostra varietat de raïm negre. I després això ve de la regió de Vayots Dzor i Voskehat per a la nostra varietat de raïm blanc. I després tenim altres raïms que es comencen a descobrir com ara el tozot, la cabra Chillar Gurmeet, el Garan Dmak, realment tenim, encara estem al principi de a) identificar tots aquests grups indígenes que tenen potencial. , estem a l'inici d'entendre els clons que tenim, per exemple, hem trobat 19 clons d'Areni, hem trobat clons vius de Tozot, aquestes seleccions clonals són molt significatives en com desenvolupem vinyes avançant. Però, en general, encara estem al principi de descobrir què tenim al raïm, però sobretot el que trobareu són Areni i Voskehat perquè vol dir la paraula noble, ja ho sabeu, per donar-li justícia, perquè s'ha de dir que és una varietat de raïm preciosa que lidera a) en qualitat i estil. I sí, és que és, és genial.

Matt Kettmann 16:23

Sí, i vull dir, la meva experiència amb Areni és que és molt lleuger; vull dir, hi ha una mena d'Europa de l'Est estereotipada per manca d'un millor estil de descripció del vi, acostuma a ser pesat. Vull dir, penses que els vins hongaresos solen ser pesats i grans. I l'Areni és totalment el contrari. És més elegant. Està més impulsat per minerals. És més subtil, però també esteu trobant raïms que creuen l'espectre dels vins més lleugers als més rics?

Aimee Keushgerian 16:48

Sí, sí, tenim la varietat de raïm Sireni, per exemple, originari d'Atsaf, és molt tànnica i gran. Una mica, es troben vins més atrevits, amb molta estructura i tanins. L'Areni se centra per ser, tendeix a centrar-se en el costat més elegant. Però quan el tasteu, ja ho sabeu, acostuma a ser molt afruitat al nas, espereu aquest tipus de vi elegant i de cos lleuger a mitjà, però després, quan el tasteu, té aquesta estructura inesperada i realment meravellosa. Per tant, és molt complex. I està produint vins amb moltes capes i complexitat diferents. I hi ha algunes característiques d'aroma i sabor que estem recollint que podeu trobar a la majoria d'Arenis. A mesura que la regió desenvolupa un estil i els enòlegs estan reelaborant un estil per al raïm. També estem trobant punts en comú. .

Matt Kettmann 17:33

Genial. Parlem, doncs, una mica sobre Nagorno-Karabakh i aquesta situació. En sé una mica, perquè de fet hi vaig passar temps, com us vaig comentar a tots dos, ja sabeu, fa 20 anys, vaig estar-hi l'any 2004. Vaig estar gairebé un mes a Nagorno-Karabakh, que en aquell moment. El punt era essencialment una república d'ètnia armenia no reconeguda oficialment als voltants de l'Azerbaidjan. Va ser el resultat d'una guerra de tres anys força brutal de tres anys del 91 al 94. Això va seguir al final de la Unió Soviètica, i els armenis van poder forjar-hi la seva pròpia República que durant anys va ser una mena de l'objectiu de l'Azerbaidjan. voler recuperar-lo i la vostra vinificació i vitivinícola es van veure atrapats en la guerra del 2020 per Nagorno-Karabakh. I només per avançar ràpidament a la tardor passada, l'Azerbaidjan va tornar a atacar i, essencialment, va evacuar, hi havia 150.000 refugiats armenis que van haver de sortir de Nagorno-Karabakh. ara, a principis d'aquest any, la República deixa d'existir, cosa que és, ja ho sabeu, una tragèdia per als armenis que hi van viure durant generacions, si no mil·lennis. Expliqueu-nos, doncs, com us vau atrapar a la Guerra del 2020 entre l'Azerbaidjan i els armenis d'Alt Karabakh?

Gap Keushgerià 18:53

Sí, ho vam fer. A Nagorno-Karabakh, hi tenia una llar d'infants. Doncs perquè hi ha fil·loxera. Hi ha dues regions a Armènia que tenen fil·loxera, una de les quals era Nagorno-Karabakh. Així que no es podia, a diferència del fet que la major part d'Armènia tenia arrels pròpies. No calia trencar. Així que aquesta era l'única operació que hi havia per propagar les plantes per a la gent que volia plantar noves vinyes. I així durant la primera vegada, és clar, el vam perdre. Ara, per primera vegada, era just a la frontera. Així que els azeris no ens van deixar cuidar la terra. Així que aquella llar d'infants es va perdre. Però mentrestant, vaig tenir dues o tres plantacions a Armènia que volien experimentar amb aquella varietat, que és Sireni o Khndoghni, depèn de quins sinònims i llavors ara, vaig reiniciar el viver aquí, perquè molts dels viticultors s'han mudat. a Armènia ara, i alguns d'ells volen continuar amb la seva varietat. Així que ara estem tractant d'adaptar-nos per veure on quins terrenys o quins terrers són bons per a aquesta varietat. Així que ara ho estem propagant. Així no perdem aquest patrimoni, si voleu. Així que va ser trist perquè gran part de tot es va deixar enrere perquè han d'evacuar en tres dies o alguna cosa realment ximple. Així que tothom va deixar ampolles de dipòsits de vi plens de vi, equipament i tot. I després van seguir endavant sense moure cap dels seus vins. Així que va ser una gran sacsejada, la realitat, si voleu. A Armènia pròpiament dita, al nord, on hi ha una regió, està sota els trets àzeris, així que el foc dels franctiradors. Així que alguns dels vídeos que hi ha no són de granja, perquè sempre passa alguna cosa. I el més a prop que estem a Armènia és el nostre poble on fem vi escumós Khachik village, que també apareix a la pel·lícula. I aquestes són les vinyes de més altitud d'Armènia, perfectes per al vi escumós, perquè es pot tenir una maduresa fenòlica sense acumular sucre. I pots tenir un pH molt baix, una gran acidesa per a les bombolles. I aquí és on ho fem i allà va ser el més proper perquè és, probablement és un quilòmetre i mig en línia recta, que és molt i molt a prop per a la comoditat.

Matt Kettmann 21:35

Sí, i tal com es mostra a la pel·lícula, bàsicament esteu recollint raïm com una mena de bombes i bales o, ja ho sabeu, explotant.

Gap Keushgerià 21:44

No hi havia bombes. Però hem d'anar allà on hi ha una caserna militar, així que hem de parlar amb ells, parlar amb els vilatans, ja saps, vull dir, sí, volen collir i vendre el seu raïm. D'altra banda, tampoc s'hi volen arriscar. Així que bàsicament, ja ho sabeu, intentem esbrinar com fer-ho. I nosaltres, vam anar i ho vam fer molt ràpid. Vam collir no estàvem segurs de si podríem collir o no. La guerra al teu voltant i és arriscat.

Matt Kettmann 22:17

Sí. Sí. Aimee, et vas adonar que la teva incursió a la indústria del vi implicaria conflictes geopolítics com aquest?

Aimee Keushgerian 22:27

No, realment no, per ser sincer. Sí, si el meu pare era un productor de Borgonya, crec que pot ser una mica més segur per a mi seguir els passos familiars, però les vinyes de Keush que tenim, ja ho sabeu, es van plantar abans de l'època soviètica. I les bases militars es van construir després de plantar les vinyes i crec que és una realitat, la guerra en general és una realitat que pocs occidentals, especialment el món occidental, no experimenten físicament perquè les guerres es lluitaven tradicionalment a l'estranger. Però històricament, les guerres es lliuren habitualment prop de vinyes. Si mireu el xampany, si mireu la nostra Alsàcia, ja ho sabeu, no és nou a la història, que les guerres es lliuren al voltant de les vinyes. I les vinyes han actuat com a fronteres i la vinya a Armènia actuen com a fronteres. Així que sí, no crec que m'he adonat d'això ni ho sabies, estar a quatre hores d'una guerra als 27 anys. Però viure a Armènia m'ha donat experiències de vida tan riques, ho faria. no ho canvieu per res. És increïble, realment, formar part d'un país que està creixent tan ràpid i formar part d'una indústria del vi que està creixent tan ràpid. És absolutament increïble.

Matt Kettmann 23:27

Bé, i aleshores al teu pare se li passa una idea encara més boja d'anar a l'Iran a fer vi. Així que només per preparar aquest escenari, des de la Revolució Islàmica de 1979, la producció d'alcohol ha estat il·legal a l'Iran. Però, mentrestant, l'Iran i Armènia comparteixen fronteres i suposo que els armenis hi poden viatjar amb un visat de turista, així que no us està tancat com ho està per als nord-americans i potser alguns altres països. I, doncs, Vahe, què estàs pensant en aquest moment? Perquè el 2020, suporteu la guerra Nagorno-Karabakh. I després l'any que ve, només vas, fem una cosa encara més boja, o què t'atrau a això?

Gap Keushgerià 24:10

Bona pregunta, pregunta molt existencial, crec, vull dir, probablement l'Aimee em coneix, una de les poques persones que em coneixen realment bé, i entenen la meva psique. I, ja ho sabeu, arriba un moment en què les coses s'alternen i fem vi. Ara hi ha molta gent fent vi. S'estan escrivint molts articles. I de vegades em sento bé, què passa? Ja ho saps, ha de ser. Quan vaig estar a Califòrnia, era la Toscana. Quan vaig estar a la Toscana, era la Pulla. Quan era Puglia, era Armènia i així successivament. I jo perquè és, era il·legal, o ningú feia vi, tota la narració, tota la història era convincent per a mi, sincerament, és com, he de ser el primer a fer-ne vi i enclavaments perquè en sabia. Història d'això, sabia que havia estat al pas del funeral de Haji, que és agradable Tabriz al nord, ja ho sabeu, on hi ha excavacions que es van aturar des de la revolució, i hi ha un tresor de vi, cultura, vi, vi, tot per vi, copes d'or, etc. I no va ser res. Així que va ser realment atractiu per a algú que està a la indústria i busca la propera aventura, no la bogeria, sinó l'aventura d'algunes maneres romàntiques. A més, ja saps, bastant per veure entre els pobles què podem fer. I per dos, vaig anar, vam anar, vaig anar una vegada vaig investigar, vaig parlar amb gent d'allà, vaig tornar, cada any hi havia alguna cosa un any, no tinc diners en efectiu un altre any, estic ocupat amb la vi que l'altre és quelcom. Així, quan vam fer la pel·lícula, Jason Wise és el director. Li vaig parlar d'Iran, quan ho faran, ho devia recordar. Així que la pel·lícula va ser, llavors crec que volíem afegir-ho a la nostra guerra. Així que es va fer un altre conjunt de vídeos. Després, en un altre lloc, el 21 de setembre. Al voltant dels 21, em truca i em diu: Pots fer vi a l'Iran? I ja saps, jo estava en un bon lloc, sincerament, tenia prou gent treballant per poder jugar i anar tants dies a buscar raïm a l'Iran. I vaig dir, deixa'm fer algunes trucades, literalment. I, literalment, vaig fer algunes trucades telefòniques. Ja saps, algú que sabia que algú era amic és kurd perquè és el Kurdistan, on jo volia anar. D'aquí prové la majoria del raïm d'haver fet recerca. I després el vaig trucar i li vaig dir: Sí, intentem-ho, agafaré un camió, que és de 18.000 quilos, unes 15.000 ampolles, ja ho saps. I així vaig dir: Sí, i vaig anar, no vaig fer, en algun moment, el meu nivell d'esperança va baixar. Perquè la meva comprensió del raïm de qualitat i la seva comprensió del raïm és diferent. Això és per a pansa o per menjar. Així que no van poder processar i no volia seguir dient: vull fer vi. Així que ho camufleixo, que, oh, vull investigar que volem fer això. Volem fer això, aquest tipus de no coneixia algú que he estat en diplomàtic que havia estat ambaixador, aquí a Armènia em va dir que tingués cura. Ja saps, són molt complicats.

Matt Kettmann 27:44

I han perdut, vull dir, només els viticultors han perdut, ja ho sabeu, dues generacions de comprensió de com era créixer.

Gap Keushgerià 27:51

Absolutament. Ells després del fet. Així que ho sabia amb certesa perquè als armenis se'ls permetia fer vi. Així que feien vi a les cases, però ningú tenia dipòsits. No hi ha tecnologia moderna. L'última tecnologia va ser l'any 1979. Imagineu-vos, imagineu-vos l'Europa del 79 i Kuliah, Sicília, totes eren premses de cargol, i no hi havia qualitat enlloc. Així que, ja ho sabeu, és el temps aturat, durant 40. Alguns anys. Sí. Per tant, no tenen el significat del que significa un vi modern, excepte que tenen els seus raïms que van pujar mil·lennis. Així que vaig trobar que el raïm, tothom continuava dient, ja saps, Rússia o Rússia, això és genial. Així que vull i finalment, la pel·lícula, per exemple. És un autèntic reflex. No s'ha editat. Així que anem i no veig cap guanyador. Seguim endavant. No veig cap guanyador. I estic com, d'acord, no estic segur de què estic fent i de quina prova en Jason en com hem fet els clips. Però, a poc a poc, vaig començar a veure vídeos enmig d'un lloc magnífic, dalt del turó, allà on. Aleshores vaig començar a somriure. Vaig estar molt content, ja ho saps, i després els vam tallar per muntar el raïm, ha estat al camió frigorífic en diferents tirades, va trencar les tombes i després ho vam fer rodar a Armènia vam fer un triatge amb una selecció a taula. i ens va ocórrer el que té un potencial enorme, no és tan greu? Aquest any, he intentat sortir de Shiraz, que és una de les regions més conegudes o en poesia, Rumi i vull dir que tota la regió de Shiraz era coneguda per fer grans obres. No ho podria fer literalment. No ho vaig poder treure. Sí, vaig seguir configurant-me gent així que em van enviar fotos de les quals no coneixia perquè m'arriscava prou per anar-hi. Sí, ja ho saps, vull dir, algun noi, bé, un i n'està parlant a la pel·lícula. No sé per quina direcció es balancejarien. Ja saps, em volen donar una lliçó. Podria girar cap a una altra banda.

Matt Kettmann 30:09

Sí, vull dir, tècnicament no has fet res. Bé. Acabes d'exportar raïm. Sí,

Gap Keushgerià 30:16

exactament. Sí. Però el que és aquest nom és anió. És una vinificació anual a l'exili. Ja saps, supero una mica els límits, així que és com, ja saps, jo Així que, gairebé tothom m'ho va dir, Ni t'ho pensis

Matt Kettmann 30:33

va, sí, has d'enviar un Aimee a continuació. Un millor ajust. Què vas pensar? Què vas pensar quan el teu pare va voler fer això? Vull dir, hi ha algunes bones escenes a la pel·lícula que són una mica tenses, saps, et dius, Déu meu, realment ho faràs. No em feia por. Sí,

Aimee Keushgerian 30:54

va ser increïblement nerviós. Jason es va assegurar de tenir emocions molt reals. Crec que la collita de pel·lícules estava començant a Armènia i via estava a punt d'anar a fer una cosa que ningú ha fet abans i realment no fem res que el govern no sigui conegut per tenir molt procediment estricte i ser previsibles en les seves accions. Així que realment no sabia com passaria el que passaria. Encara avui no sabem realment com reaccionarà el govern avançant, definitivament no se'ls permet tancar els seus familiars immediats que no li permeten anar al país, i no estic segur de què passaria si trepitja la frontera, per ser sincer en aquest punt.

Matt Kettmann 31:32

Bé, i és genial. Vull dir, algunes de les escenes més poderoses de la pel·lícula són quan això, ja saps, el vi iranià arriba als iranians expatriats, ja ho saps, als Estats Units, i ho estan i ho estan provant i diuen, tu. Sé, puc tastar molt que vaig tastar la casa bàsicament, ja ho sabeu, perquè van haver d'evacuar durant la revolució. Vull dir, era que esperaves obtenir aquest nivell de resposta emocional a la gent que finalment va provar el vi?

Gap Keushgerià 31:58

Vaig pensar que tindríem una bona tracció entre la comunitat de sommeliers de sommeliers. Els restaurants de Nova York i Los Angeles i San Francisco, ho posen pel vidre, aquesta cosa, perquè sempre estan buscant i buscant així que no n'estava segur. L'iranià perquè no vam tenir la mateixa tracció a la comunitat armènia on vam fer vi armeni, però potser per culpa de la Unió Soviètica, la cultura de beure vi i parar. I a Occident, no el teníem. Gent al Líban, armenis al Líban, Síria. No vam beure. Un que vam beure l'Iraq, que era el que tothom va beure al Líban. Però els iranians devien mantenir aquest gust. Està en la seva cultura, està en els seus poemes. És en el seu tot hi és. Així que ho van fer, vaig rebre gent que m'escrivia correus electrònics que em deien: Oh, recordo que el meu pare solia agafar tots els meus ous. Cap pare solia treure raïm dels daus del sud per fer vi a casa, fins i tot durant la prohibició, aquest tipus de coses. Així i va fer això és tot. Vam fer projeccions a Chicago i Nova York, i hi havia uns quants esdeveniments i després hi havia una pregunta i resposta. I alguns aixecaven la mà i en parlaven. I crec que va tenir una bona acollida. Els dos, però sobretot la meva Sarah, crec que són iranians i no van fer vi. Per tant, per a ells, és realment emotiu. Perquè ara estan fent la seva passió a Oregon, en lloc d'incloure la tempesta a Raspbian. O a Shiraz. Bé, segur que els encantaria fer-ho, ja ho sabeu, perquè és la seva terra natal és aquesta narració. Així que menjo tot el que he estat positiu. Espero que afluixin la rigidesa al voltant de l'elaboració del vi i d'aquí a una dècada, espero que almenys puguin permetre una vinificació controlada o limitada, ja ho sabeu, però per al mercat local d'exportació. No es veu bé cada cop que tinc esperança. Coneixes una dona sense bufanda i saps que un munt de gent es mata per una bufanda. Perquè una noia podria no la portava. Ella es va negar a portar-la. I després la gent, ja ho sabeu, va anar a protestar. Els van disparar. Així que jo i després vaig tornar a la realitat. I perdo l'esperança que aquesta preocupació de la qual us parlo, és clar, ja ho sabeu, vergonya o és un flac servei a la gent. Ja saps, vull dir, és vi per amor de Déu. Ja ho saps, el vi uneix la gent. És, vull dir, és l'essència de, ja saps, vull dir, vas a sopar a qualsevol dels dos i menges i vas a viure, no es parla, no hi ha discussió comuna. No hi ha vi. Si no hi ha vi, saps, quant pots fer amb la Coca Cola? Parlarem d'art i poesia i dels teus somnis perquè els teus fills facin alguna cosa sense prendre una copa de vi. Simplement no té quatre setmanes no passa. És com un sistema de so sense altaveus, saps? D'acord, sí. I llavors mengen i se'n van. Per tant, ja sabeu, estem acostumats a seure al voltant de sis persones demanant xampany i demanant un bordeus, després demanant una altra cosa, i després ja ho sabeu, tornar a casa refrescats, restaurats. Per dir-ho així,

Matt Kettmann 35:47

explica'm una mica sobre el vi com es diu i quin tipus de què, com és el raïm de karité cru, com,

Gap Keushgerià 35:55

el raïm de Rússia com és, és molt, és diferent. I millor ha de ser diferent. Perquè en cas contrari, ja ho sabeu, no és que no pogués identificar. No té tanins, així que, en aquest sentit, està més a prop que té de vegades però no molt de tennis. Definitivament. No és com el vi tànnic. Té bona fruita. Té cirera brillant, una mica de gerds. Aquest final afruitat llarg al paladar, té un final llarg agradable al paladar. Es diu Rússia. Un dels noms és kosher. Ara, és clar, és bonic. I crec que és bonic o alguna cosa així. He oblidat el significat exacte. I, i Rússia o Rússia, vam triar Rússia per evitar confusions, la gent diu que Rússia és lleig, ja ho saps, doncs. Però sobretot és a l'Iran. S'utilitza com a Rússia, ja ho sabeu. I tots savis bells turons sense empeltar, vinyes de gran cota, vinyes molt ben cuidades, i accessibles per mules i rucs, ja ho sabeu, de veritat, potser ho feien alt. Per tant, que no estiguin controlats. Fins i tot el codificador està fet. Sincerament, no els hi donen res. No els preocupava ser exposats a la càmera. No sé si fins i tot senten que el que estava passant, sincerament, excepte que va venir aquest noi, vol comprar raïm. És armeni, ja ho sabeu, negociem un preu. No és com si estiguessin realment preocupats pel que estava passant.

Matt Kettmann 37:36

Bé, parlem una mica d'Armènia per, ja ho sabeu, portar al final d'aquesta discussió. Però quan vaig estar a Armènia, fa 20 anys, la cultura encara era molt, molt més basada en el vodka, com si ens asseiem a dinar i espolséssim una ampolla de vodka, o, ja saps, algunes carns i verdures a la brasa i tot. d'això, i el vi tot just començava a sortir. Així que sobretot a Karbach, vam visitar una sèrie de pous, un parell de cellers i vam provar el vi. Encara era una mica, ja saps, una mica aspre. Però algunes de les millors coses eren les del costat de la carretera que la gent casolana ens feia i ens venia, que era divertit de comprar. Però què vull dir, Amy, quin sentit té la cultura del vi a la nostra reunió ara mateix? Sembla que està canviant força ràpidament. Oh,

Aimee Keushgerian 38:21

està canviant tan ràpid. Sí, molt diferent del que crec quan hi eres. Però el 2015, teníem unes 38 marques de vins registrades i avui en tenim unes 200 Només per donar-vos una mica d'escala de creixement. Tenim nous projectes de vinyes, tenim enòlegs internacionals que vénen, tenim la cultura de la ciutat que ha canviat d'una cultura de beure licors a una cultura de beure vi i sents que estàs en una ciutat del vi i quan estàs. Encara a Yvonne, cada restaurant té cartes de vins amb una bona selecció de vins armenis. S'obren vinotecas i s'obren nous restaurants. Fem broma tot el temps. Ja sabeu, cada setmana sembla que s'obre un nou restaurant, així que amb el vi també va portar un creixement culinari creixent. I encara estem en el mateix moment que sabeu, comencem a entendre realment que no tenim apalatxes al país. Estem reunint els apalatxes per entendre les variacions dels pobles, diferents elevacions de microclimes. I, per tant, sí, hi ha que sembla que està creixent i que definitivament està creixent. En realitat, les dones van ser les primeres en adoptar el vi a la indústria del vi abans que encara fos una cultura molt soviètica. I les dones i les dones solen sentir-se còmodes sortint i bevent vi. I així ara s'ha tornat a beure vi. Hi ha festivals del vi que succeeixen cada any, tenim els dies europeus del vi, tenim l'Adeney Wine Festival. Així que sí, sóc jo, només que està canviant tan ràpid.

Matt Kettmann 39:46

I vas dividir el teu temps entre estudiar a França i viure a Armènia. Què fas, què vius encara?

Aimee Keushgerian 39:51

Bé, actualment estic a Dijon, feu el meu MBA, és un programa d'un any, així que tornaré, tornaré a fer-ho a Armènia abans de la collita d'aquest any. Aquesta tardor,

Matt Kettmann 40:00
i llavors hi ha molt d'un vi com l'enoturisme que comença a passar a Armènia fins més enllà dels armenis que hi viuen? Hi ha gent que ve a Armènia per experimentar els vins? És això, ja saps quan

Aimee Keushgerian 40:11

quan el turisme creix, la nostra infraestructura millora. S'estan creant rutes del vi, s'estan construint nous cellers. Per tant, serà el tipus principal del focus principal de la línia. Tenim cinc regions vitivinícoles, però a qualsevol convidada, per la qual cosa es troba a una hora i mitja al sud d'Erevan. Per tant, és fàcil arribar-hi des de la capital. I té alguns dels projectes amb més energia i, i s'està desenvolupant molt ràpid. Així que sí, l'enoturisme definitivament està arribant i desenvolupant-se. I sí, tot és una mena de confluència.

Matt Kettmann 40:44

Per què, evidentment, vas creure en Armènia, quan vas decidir plantar-hi uns raïms i anar-hi. Però us heu adonat que passaria tan ràpid i tan dramàticament? Vull dir, això és un gran augment en els últims, ja saps, sis o set anys, sembla?

Gap Keushgerià 41:00

Mira, recordo que vaig ensenyar les presentacions ben aviat, quan vam fer el primer projecte, potser és al voltant del 1112. Això va ser fa 1011, 1013 anys. I jo feia una presentació i deia, ja saps, la gent em preguntava, què et sembla? Ja saps, quins vins georgians? Pots comparar-los amb els vins georgians? Què creus que saps, i diria amb molta confiança que no reconeixem la indústria d'aquí a vuit anys com a màxim 10, serà una cosa completament diferent. I la gent em mirava. Vull dir, perquè havia fet algunes coses. No van poder descartar el que vaig dir, ja saps, d'acord, torna a parlar, perquè em van donar el benefici del dubte que, ja saps, d'acord, aquest noi, ja saps, potser de vegades dubto si passaria, però això és natural, dubtes de tu mateix. Si estàs en un lloc desagradable, et minimitza la tristesa, el que sigui, com, no ho crec. I després va arribar ara, vull dir, ja ho sabeu, alguns són els millors vins de broomball d'Armènia, o Cush va ser el millor vi de Forbes de l'any. I, ja saps, vull dir, i després hi ha totes les altres revistes, tota la resta, hi ha aquest redescobriment de la indústria, ara serà dins dels primers adoptants, crec que l'etapa d'adopció primerenca, on, ja saps, els tipus de sommeliers de vi. , Masters of Wine, directors de vins d'avantguarda, en restaurants, importadors d'avantguarda, ja ho sabeu, això solia ser el mateix fa molts, molts anys, quan venia vi a Califòrnia. Quan va venir el Malbec, ja ho saps. I després veuràs Malbec. I després veuràs un altre Malbec i després un altre Malbec. I llavors tot va esclatar. Ara, tothom estava interessat en fer Malbec Argentina és un bon exemple. Nova Zelanda és una altra. És un país nou, però va tenir un creixement increïble. I aleshores el començament va ser el Sauvignon Blanc de Nova Zelanda, fins i tot Austràlia, recordo quan venien al restaurant o venien vi de Hunter Valley, o llocs sempre que tenia un restaurant a San Francisco, així que coneixia les parcel·les que solien fer. . Així que estic veient obstacles. I si la gent em pregunta, puc dir amb confiança que arribarà en algun moment, només s'enlaira, ja saps, la fricció és menor, i s'enlairarà i vindrà més gent a l'escola, més cellers es reconstruiran. , vindrà més turisme i així successivament. L'important, que crec que estem fent, és assegurar-nos que fem una investigació seriosa, aconseguim els clons, bé. Com que ja sabeu, planteu una vinya durant els propers 40 anys, voleu assegurar-vos que la densitat adequada és el clon adequat. És el dret, això és el dret. Però no li dic a la gent, si hem fet això com a indústria i hem rebut crítiques, i escrits amb els guanyadors restants de la Unió Soviètica, imagineu-vos si ho fem amb els clons adequats amb la densitat adequada amb un reg per degoteig. Perquè tenim el terroir que et pots emportar. No és que tots els països tinguin sòls volcànics, vinyes d'alçada i aquestes varietats autòctones. Així que tenim això. I és el que fem amb ell és el que més importava. I posar Armènia al mapa. Així que estic molt confiat. Sí,

Matt Kettmann 44:36

no, i el moment és bo. Vull dir, la gent està interessada en totes aquestes coses ara, oi? Vull dir, potser fa 20 anys, la gent només vol un taxi, però ara els interessa la R+D o altres varietats autòctones perquè molta gent està interessada en la història de les coses i de tot ara. Amy, veus molta gent de la teva generació entrant a Armènia? Vull dir, és que hi ha una cultura del vi juvenil que surt ara a Sí,

Aimee Keushgerian 44:59

Tenim, tenim una armenia que va pel seu MW. Tenim alguns dels teus als restaurants, tenim la meva generació. Bé, suposo que som la segona generació que tenim molts tipus de filles que segueixen el que el seu pare va venir i va començar fa 10 anys. I ja estem, venim i comencem a treballar també amb la nostra família. Així que estem començant a veure aquest relleu generacional força aviat. I sí, l'única indústria que vull dir són els professionals, estan obtenint les seves certificacions W set, estan obtenint, s'estan iniciant en cellers a l'estranger. Estan estudiant a la Universitat de Geisenheim. Així que definitivament s'està convertint en una indústria molt agradable. I el més important és que la propera generació comenci a implicar-se. Històricament, els armenis no han estat viticultors i sempre diu que els armenis han estat metges i dentistes i joiers i professions que no requereixen terra. Però ara que sí que tenim terra i tenim interior, tenim integritat territorial. I tenim vinyes, ara la propera generació s'està convertint en viticultors. Així que definitivament ho estem veient. Genial.

Matt Kettmann 45:59

Bé, estic emocionat de tornar a visitar Armènia i anar a comprovar-ho, de nou, potser el meu 20 aniversari des de l'últim viatge allà. Però recordo que em va sorprendre el bonic que era el país i l'hospitalitat de tothom, i el menjar era fantàstic fins i tot llavors, estic segur que ara està molt millor. M'he divertit molt allà. I realment va ser una gran part de la meva carrera vitivinícola. Així que ja ho saps, sempre tinc un afecte al meu cor per això. M'alegro de veure que els vins són realment excel·lents. Els que m'heu enviat estaven boníssims. I n'he compartit alguns amb alguns amics armenis aquí perquè ells també estiguin emocionats de veure-ho. De totes maneres, si us interessa aquesta història, podeu veure una copa de salvació a la televisió que aprofundeix en la difícil situació de VA Hey i Amy Kashkari per fer vi a Armènia i fer una mica de vi i Iran i tot això. Així que gràcies pel teu temps avui. Gràcies. Bé. Gràcies. Ja has provat alguna línia armenia? Què tal aquell d'Iran? Ens agradaria saber. Podeu enviar-nos per correu electrònic els vostres comentaris i preguntes al podcast tal com recordeu Wine Enthusiast, us podeu subscriure a aquest podcast a Apple, Google, Spotify i a qualsevol altre lloc on escolteu els vostres programes preferits. També podeu anar al podcast de barra invertida wine enthusiast.com per obtenir més episodis i transcripcions. Un altre cop. Sóc Matt Kaplan amb Wine Enthusiast. Gràcies per la seva atenció.